4 vinkkiä mukavampaan ja ergonomisempaan (väliaikaiseen) kotitoimistoon poikkeustilassa

Maaliskuun 2020 viimeiset viikot maailmanlaajuisen pandemian edessä ovat pakottaneet myös suurimman osan suomalaisista kotitoimistolle etätöihin – olipa kotona varsinainen paikka työpisteelle tai ei. Koen velvollisuudekseni auttaa kertomalla 4 vinkkiä, joilla työsi väliaikaisella etätyöpisteellä soljuu mukavammin ja ergonomisemmin, vaikka käytössäsi ei olisi toimistohuonetta.

1. Rakenna väliaikainen kotitoimisto muualle kuin makuuhuoneeseen

Poikkeustila-aikana, jolloin vietämme kotona suurimman osan arjesta muutenkin, makuuhuoneen – kotimme pyhimmän paikan merkitys levon ja hyvinvointimme tukikohtana korostuu. Älä siis rakenna etätoimistoa makuuhuoneeseen, jos ei ole aivan pakko.

Jos muuta paikkaa väliaikaiselle kotitoimistolle ei ole, sijoita työpiste siten, ettet suoraan sängystä näe työpapereita ja tietokonetta. Suosittelen myös muuttamaan työhuone-makuuhuoneen huonekalujen järjestystä ”poikkeustilakalustukseksi”. Tällä on tärkeä vaikutus makuuhuoneen oikeanlaisen tunnelman kokemiseen ja huomaat sen varmasti, kun arki palautuu normaaliksi. Normaalitilanteeseen palaamisen jälkeen ja väliaikaisen työpisteen poistettuasi, kun siirrät huonekalut niiden alkuperäisille paikoille, makuuhuone tuntuu (työpaikan sijasta) nopeammin siltä samalta omalta makuuhuoneelta, joka se oli ennen poikkeusjärjestelyjä.

Huomioithan, että töiden tekeminen makuuhuoneessa voi vaikuttaa negatiivisesti nukkumiseen, palautumiseen ja parisuhteeseen.

2. Sijoita työpisteesi paikkaan, josta voit tarvittaessa katsoa kauas

Jos mahdollista sijoita työpisteesi paikkaan, josta voit työpäivän aikana, esimerkiksi kerran tunnissa, katsoa jonnekin kauas – vaikkapa ulos ikkunasta. Katsomalla kauas voit lepuuttaa silmiesi lihaksia ja saada ne rentoutumaan.

3. Tee työskentelyasennostasi ergonominen – myös väliaikaisella kotitoimistolla

Jos kotoasi löytyy sähköpöytä, mahtavaa! Jos kotoasi ei löydy sähköpöytää, ei hätää. Voit löytää ergonomisen työskentelyasennon myös väliaikaisilla ratkaisuilla. Työpisteen saat ergonomiseksi, kun kiinnität huomiota siihen, että käsivarret lepäävät pöytätasolla 90-asteen kulmassa ja hartiat ovat rentona. Hyvä näytön etäisyys on noin oman käsivarren mitan päässä (läppärillä tämän toteuttaminen vaikeampaa).

Mikäli kotonasi ei ole säädettävää työtuolia, kannattaa omaa istuma-asentoa säätää esimerkiksi tyynyillä tai muilla pehmusteilla ylemmäs. Huomioi kuitenkin jalat, joiden tulisi olla 90-asteen kulmassa, ellet istu satulatuolilla. Jalkoja voit nostaa ylemmäs lattiasta esimerkiksi säädettävällä jalkatuella. Jalkatuen saat tilattua useimmista toimistotarvikkeita myyvistä verkkokaupoista.

Normaalin pöydän saat turvallisesti ja helposti muutettua seisomatyöpisteeksi toimistotarvikkeita myyvien verkkokauppojen korkeussäädettävillä seisomatyöpisteillä, jotka asetetaan tavallisen pöydän kansilevyn päälle ja säädetään oikealle korkeudelle.

4. Hyödynnä luonnonvalo ja panosta oikeanlaiseen valaistukseen

Luonnonvalolla on suuri vaikutus ihmisen hyvinvointiin. Siksi nyt jos koskaan, kannattaa väliaikainenkin työpiste sijoittaa paikkaan, jossa luonnovaloa riittää. Vältä kuitenkin suoraa auringonpaistetta, jotta minimoit silmiä rasittavat häikäisyt ja heijastukset näytöltä.

Jos työpisteen paikkaa ei ole mahdollista sijoittaa luonnonvaloon tai työskentelet iltaisin, varusta työpiste asianmukaisella valaistuksella. Kiinnitä huomiota etenkin lampun värilämpötilaan (Kelvin, K). Useimmissa kodeissa lamppujen värilämpötilat ovat 2700-3000 Kelviniä ja varsinaisissa toimistoissa 3000-4000 Kelviniä. 4000 Kelvinillä on piristävämpi vaikutus, kun taas 3000 K koetaan kodikkaan lämpöiseksi.

Voit tarvittaessa muuttaa työpisteesi lähimmät valaisimet 4000 Kelvinin polttimoiksi, jos koet, että kaipaat tilaan piristävämpää valkoista valoa.

Huom. Jos joudut rakentamaan väliaikaisen toimiston täysin ikkunattomaan tilaan, kannattaa hankkia 5000-6500 Kelvinin päivänvalopolttimo kattovalaisimeen. Päivänvalolamppujen valon sävy ja spektri vastaa auringonvaloa, jolloin ikkunattomassa tilassa työskentelystä tulee huomattavasti miellyttävämpää.

Marika

Alkuperäinen artikkeli aiheesta on julkaistu Linkedin-artikkelina maaliskuussa 2020.

Avainsanat: , , , , ,