Kirjoittaja: Marika / Luovisio Pvm: tammikuu 19, 2018 Kategoria: Toimitilat ja toimistot, Vinkki Kommentit: 0

Sisustussuunnittelu ei ole vain sisustussuunnittelijoiden etuoikeus, se voi olla harrastus. Ja onhan se mukavaa puuhaa – ainakin, kun tietää mitä tekee. Yleisesti ottaen en tietenkään voi suositella toimistotilojen itsenäistä suunnittelua kaikille, koska sitten minusta tulisi todennäköisesti työtön, mutta taitavalle ja asiaan vihkiytyneelle yksityishenkilölle suunnittelutyö on täysin mahdollista ja lopputulos voi olla perin onnistunut. Sisustussuunnittelijana koen kuitenkin velvollisuudekseni antaa pari kullanarvoista vinkkiä sinulle, joka harkitset tilojen suunnittelua itsenäisesti.  Näillä vinkeillä varmistat sen, ettet mene metsään heti alkumetreillä:

1. Toimistotilan suunnittelussa pätevät eri säännöt kuin kodin sisustuksessa

Toimistotiloissa paloturvallisuus-, kestävyys- ja puhdistettavuusseikat on otettava huomioon tarkemmin kuin kotona. Esimerkiksi sisusteiden ja tekstiilien paloturvallisuuteen on kiinnitettävä huomioita ja määräykset tai suositukset kunkin julkisen tilan osalta on selvitettävä aina erikseen. Olet vastuussa tekemistäsi suunnitelmista.

Kestävyyteen ja puhdistettavuuteen on kiinnitettävä myös huomiota. Jos jokin huonekalu on kaunis, mutta epäkäytännöllinen, hankala tai lähes mahdoton puhdistaa, älä hanki sellaista toimistoon.

2. Retro ei ole aina kaunista

Toimistotilat ja ylipäätään yrityksen toimitilat ovat aina viesti ja yrityksen käyntikortti – halusit sitä tai et. Jos et halua viestittää menneestä ajasta, pysähtyneisuudestä tai et ole käytettyjen tavaroiden jälleenmyyjä, älä roudaa vanhoja huonekaluja kotoa tai kaverilta yrityksen tiloihin. Ne eivät yksinkertaisesti kuulu sinne.

Jos kukkaron nöyrit ovat tiukalla, tsekkaa ensin toimistokalusteiden kierrätykseen erikoistuneiden yritysten kalustetarjonta tai suuntaa nokka kohti Ikean toimistokalusteosastoa. Älä osta halvinta mahdollista vaan tarkista laatu. Mikään ei ole niin noloa kuin halvat asiakastuolit, jotka natisevat liitoksistaan tai pöydät, jotka keikkuvat joka suuntaan. Ne eivät ainakaan paranna yrityskuvaa.

3. Älä pakota yritystä lempiväreihisi

Kotona voimme suunnitella värikkäitä seiniä minne haluamme tai sisustaa koko kodin lempisisustusväreillämme. Toimistotiloissa tehosteseinien pitäisi olla harkittuja yksityiskohtia, jotka tukevat kokonaisuutta tai vaikkapa sitä, miten tila saadaan tuntumaan tasapainoisemmalta. Toimiston ei pidä olla ainoastaan sen sisustaneen henkilön lempivärien mukainen vaan mieluummin yrityksen oman graafisen ilmeen mukainen, mikä tukee paremmin yrityskuvaa.

Oranssia tehosteseinää tai kokovalkoista toimistoa ei suunnitella ainoastaan ”koska mä haluun” tai ”tää on mun lempiväri” -mentaliteetilla vaan suotavaa olisi miettiä, mitä oranssi seinä tai kokovalkoisuus viestittää yleisesti, mitä se viestittää yrityksestä ja missä kohdassa haluamme tämän viestin asiakkaillemme, työntekijöillemme tai muille tiloissa vieraileville antaa. Väripsykologia on tärkeä juttu rakennetuissa tiloissa ja yritysviestinnän maailmassa, mutta tärkeää etenkin työympäristöissä myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Älä siis mokaa tätä tärkeää seikkaa.

4. Hyvin suunniteltu toiminnallisuus on työnteon tukemista

Jos päädyt suunnittelemaan itse toimistosi kalustuksen, värimaailman ja remontin kokonaisuudessaan ja yrityksessä työskentee myös muita ihmisiä, lue tämä erityisen tarkasti. Kukaan ei nimittäin tykkää tee se itse -suunnittelijasta, joka ei ymmärrä arjen toiminnallisuuden tärkeyttä.

Kun suunnittelet kokonaisuutta, pidä mielessäsi kaikki yrityksen arjen kannalta tärkeät yksityiskohdat. Kuten esimerkiksi, missä säilytetään toimistotarvikkeet niin, että ne ovat helposti kaikkien saatavilla ja missä asiakas voi säilyttää takkinsa. Toimistotarvikekaappia ei suunnitella Maija Meikäläisen selän taakse olevaan kaappiin, ellei Maija ole yhteisesti sovittu toimistotarvikevastaava, joka ojentaa toimistotarvikkeet selkänsä takaa. Kaikkien vierailijoiden vierasnaulakkoa ei sijoiteta työntekijöiden huoneen puolelle tai tiloihin, joihin vierailla ei ole asiaa. Tai jos kyse on tiloista, joissa asiakkaat tutustuvat yrityksen tuotteisiin, tee siitä mahdolisimman helppoa ja miellyttävää – ajattele asiakasta ja miltä hänestä tuntuu. Älä tuki asiakkaan tai henkilökunnan kulkuväyliä liiallisella kaluste- tai tavaramäärällä tai ahda asiakastiloja liian pieniin neliöihin.

Huono suunnittelu tekee arjesta hankaa ja kiusallista, kun taas hyvällä suunnittelulla itse työnteko, tauot ja eri ihmisten kohtaamiset sujuvat tiloissa. Hyvä nyrkkisääntö arjen suunnittelussa on, että jos jokin toiminto tai toiminnallisuus tuntuu hankalalta jo paperilla, se tulee olemaan sitä todennäköisesti myös arjessa. Tällöin pitäisi hälytyskellojen soida ja suunnittelu aloittaa alusta.

5. First thing first: Mitoita, mitoita ja mitoita

Sisustussuunnittelu on ennen kaikkea millimetritarkkaa mitoittamista ja sitä kautta myös mitoitusten ongelmaratkaisua. Älä lankea siihen aloittelijan virheeseen, että se, mikä jossain muualla näyttää sopivalta, näyttää myös omissa tiloissa hyvältä – ilman mittaamista. Ei, ei ja kertakaikkiaan ei. Mitoitus on kaiken A ja O. Me sisustussuunnittelijat näemme punaista aina, kun tiloissa on väärän kokoisia kalusteita tai joku on jättänyt jotain mittaamatta.

Tilojen suunnittelijan tehtävänä on selvittää tilan ja kalustuksen todelliset mitat – ja tarkoitan nyt todella kaikkia todellisia mittoja, kuten esimerkiksi syvyys, leveys, korkeus ja istumakorkeus. Tee se itse -suunnittelija ei saa tässäkään kohtaa armahdusta vaan pikemmin joutuu tarkkaan syyniin.

Sen lisäksi, että suunnittelijalla pitää olla todelliset tiedot tilan mitoista ja kalustemitoista, tulee hänellä olla ymmärrys rakennettujen tilojen yleisistä suunnitteluohjeista, joissa on määritelty paljon erilaisia mitoituksia, jotka on hyväksi havaittu.

Onko sinulla tiedossa, mitkä mitat tulisi olla kulkuväylillä, toimistotuolien ympärillä tai vaikkapa kahdelle toisiaan ohittavalle ihmiselle, jotta arki on sujuvaa? Nämä kaikki mitoitusseikat pitäisi olla selviä ja vastaukset tulla kuin apteekinhyllyltä, jos lähdet suunnitelemaan tiloja itse.

6. Tarkista säästätkö itse tekemällä

Suurin syy, miksi tilat päädytään suunnittelemaan itse, on ajatus rahan säästämisestä. Ennen kuin lähdet suunnittelemaan itse, haluan sinun ymmärtävän, että tilojen suunnittelu ei ole aina välttämättä edullisempaa itse tehtynä. Suosittelenkin laskemaan, paljonko sinulta menee aikaa  toimistotilojen suunnitteluun ja paljonko se maksaa yrityksellesi (esim. hetkellisenä laskutusasteen heikkenemisenä).

Ammattisuunnittelija, jolla on kaikki tarvittavat tieto jo päässään tai verkostossaan, suunnittelee esimerkiksi n. 70 neliön toimistotilan kokonaisvaltasesti karkeasti arvioituna 22-28 tunnissa, hieman projektin laajuudesta riippuen. Aseta kertoimeksi 1,5-2, kun arvioit omaa suunnitteluun kuluvaa työaikaasi. Mitä laajempi remontti tai haasteellisempi tila on – sitä enemmän aikaa kuluu.

Esimerkki tee se itse -toimistosuunnittelun suunnittelukustannusten laskemisesta

Arvioimme yllä, että ammattilaiselta 70 neliöisen toimiston kokonaisvaltaiseen suunnitteluun kuluu yleensä aikaa enintään 28 tuntia. Sinun kertoimesi on vähintään 1,5, jolloin sinulta aikaa kuluu vähintään 42 tuntia. Todennäköisesti käytät aikaa enemmän, mahdollisesti yli 50 tuntia, koska joudut tekemään pohjatyötä.  Laske oman työsi tuntihinta ja kerro se suunnitteluun kuluvalla tuntimäärällä. Näet täten, paljonko sinun suunnittelutyösi maksaa (ellet toteuta sitä vapaa-ajalla). Voit verrata saamaasi lukua ammattilaisen tuntimäärään ja tuntihintaan. Aseta ammattilaisen tuntihinnaksi vähintään 65 euroa. Mitä suurempi oman asiakastyösi laskutushinta on ja mitä enemmän olet poissa laskutettavan työn äärestä, sitä enemmän häviät tekemällä itse.

Kaikkiin lopullisiin kustannuksiin lasketaan toki lisäksi remonttitarvikkeet, kalusteet, valaisimet, piensisusteet sekä mahdollinen remontissa tarvittava muu ammattilaistyö. Tiedätkö, mistä löydät nämä kaikki niin, että ne sopivat kokonaisbudjettiisi? Budjetti ohjaa suunnittelutyötä vahvasti, otathan sen huomioon, kun teet suunnittelua.

 

—-
Kun haluat keskittyä oman bisneksesi kasvattamiseen ja leipätyösi tekoon, kannattaa toimistoprojektiin palkata sisustussuunnittelija. Jos edelleen mietit, miksi käyttää ammattilaista, suosittelen tutustumaan artikkeliini, jossa paljastan 5 seikkaa, miksi kannattaa käyttää sisustussuunnittelijaa.

Marika Ritala-Mäkinen
Sisustussuunnittelija, 3D-visualisoija, yrittäjä
puh. 044 537 6844, marika@luovisio.fi

 

 

Trackback URL: http://luovisio.fi/6-vinkkia-sinulle-joka-aiot-suunnitella-toimistotilan-itse/trackback/